Ben je ziek of heb je een ongeval. Het precura-team staat voor je klaar

Wat bij arbeidsongeschiktheid

Ben je ziek of heb je een ongeval. Het precura-team staat voor je klaar

1. Aangifte doen

Ben je door ziekte of ongeval arbeidsongeschikt? Doe dan tijdig aangifte bij precura via een medisch attest.

2. Advies arts

Een raadgevende arts neemt dit medisch attest als leidraad in zijn advies naar precura. Op basis daarvan nemen wij een eerste standpunt in in jouw verzekeringsdossier.

3. Begeleiding

Mensen die langdurig arbeidsongeschikt zijn, hebben nood aan persoonlijk begeleiding. Daarom beschikt precura over een uniek aanspreekpunt voor leden die arbeidsongeschikt zijn. Lees hier meer over de rol van onze Disability Case Manager

4. Gewaarborgd inkomen

Na het verwerken en controleren van je gegevens, maakt precura het gewaarborgd inkomen over. Zo bewaar je tijdens jouw arbeidsongeschiktheid je financiële zekerheid.

5. Wat bij een langdurige arbeidsongeschiktheid

Zolang je het werk niet kan hervatten, bezorg je op het einde van iedere kalendermaand een getuigschrift van arbeidsongeschiktheid.

Aangifte indienen

Aangifte indienen

De aangifte kan je op drie manieren indienen:

medical@precura.be

Per post naar Verzekeringen precura, ter attentie van de raadgevende arts, Romeinsesteenweg 564 A, 1853 Grimbergen (Strombeek-Bever).

Per telefoon op het nummer 02/304 11 11

Waaruit bestaat je aangifte?

Voor het indienen van een aangifte heb je een medisch attest nodig. Dit attest geeft de begindatum van jouw arbeidsongeschiktheid en de vermoedelijke duur aan, verwijst naar de oorzaken en een mogelijk aansprakelijke derde, vermeldt de eventuele hospitalisatieperiode en omvat een nauwkeurige diagnose. Vond er een ziekenhuisopname of een heelkundige ingreep plaats? Dan voeg je het opname- en/of operatieverslag toe.

Ook volgende documenten zijn nodig voor jouw medisch dossier:

Reglementair getuigschrift van arbeidsongeschiktheid
Document administratieve gegevens
Ongevalsaangifte (in geval van een ongeval)

Onze Disability Case Manager ondersteunt je doorheen het ganse proces. Zo focus jij je volledig op je herstel en maak je je geen zorgen over financiële of administratieve beslommeringen. Vragen bij de veelheid aan papierwerk of kan je extra begeleiding gebruiken? Precura staat persoonlijk met antwoorden voor je klaar.

Wat moet u weten over uw afspraak bij de raadgevend arts?

Klik hier voor meer informatie.

Om rekening mee te houden

Om rekening mee te houden

Alle stappen doorlopen? Dan zijn er nog enkele aandachtspunten:

Vergeet de mutualiteit niet

Breng zelf de nodige formaliteiten bij jouw mutualiteit in orde. Jouw aangifte bij precura is hier niet aan gekoppeld.

Naar het buitenland

Wil je tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid naar het buitenland, dan dienen wij hiervoor telkens toestemming te verlenen.

Opnieuw aan de slag

Kan je het werk weer hervatten? Breng ons dan binnen de 4 kalenderdagen op de hoogte.